|
---|
Pokiaľ zobrazený Juraj Thurzo na koni je z okruhu umelcov významnej ryteckej a edičnej nemeckej dielne, tak tento zobrazený Thurzov portrét je z domácej umeleckej dielne, z dvora samého jeho veličenstva cisára Rudolfa II. A pokiaľ v roli vynikajúceho jazdca sa Thurzo na obrázku objavil 10 rokov po smrti, tak tento portrét vznikol 10 rokov pred jeho úmrtím. Do tretice, ak sa na koňa dostal v prvom rade za vernosť evanjelickému vyznaniu, tak k portrétovaniu u cisára sa dostal v prvom rade za vernosť štátu. Obraz totiž uzrel svetlo sveta v r.1607, pri vzostupe jeho spoločenských ambícií. V r.1606 cisár Rudolf vyznamenal Thurzu za dlhé boje v 15-ročnej vojne s Turkami (veď tam Juraj nechal svoje mladé roky). 40-ročný dostáva donáciu na Oravský zámok i majetok (doteraz ho mal len v zálohe). Udelil mu a jeho potomkom titul večitého hlavného župana Oravy. O pár mesiacov bol zástupcom cisárskej strany pri uzavretí mieru s Bocskajovcami i s Turkami. No a v r.1607 získal grófsky erb - teda bol už zrelý na to, aby mal i reprezentačný portrét. Sám velký Egidius Sadeler (syn) bol tým umelcom, ktorý zpodobnil Juraja Thurza. Egidius (1570-1629) pochádzal z flámskej rodiny, kde sa kreslilo, maľovalo a rylo o stošesť. Keď precestoval európske "painting-centrá", natrvalo sa v r.1597 usadil v Prahe u cisára Rudolfa, ktorý predstihol dobu o 400 rokov, keď investoval do vied a umenia. O Sadelerovcoch je toho popísané dosť. Ešte toľko, že rytina je vytvorená podľa živého modelu. Juro Thurzo teda sedel pred Sadelerom, kým si on neurobil skicu. Ten nový erb s armálesom mu tiež (predpokladám) spravili na počkanie. Sadelerova medirytina je veľkosti 152x212 mm. |
Text kolopisu obrázka:
Doplnené skratky:
REGALIUM IN HUNG(aria). MAG(iste)R. SAC(rae).
CAES(areae).REG(iae). Q(ue). MAI(estatis). CONSILIARI(us). Preklad:
|
Ďalší text:
|
A podpis:
|